Caracterizarea lui Pietro Gralla

  1. Camil Petrescu este prozator si dramaturg interbelic, creator a doua romane moderne prin excelenta (‘Ultima…’ si ‘Patul …’ ) si a dramei de idei (‘Act venetian ‘ , ‘ Jocul ielelor ‘, ‘Suflete tari ‘ ) .
  2. “Act Venetian “ este o drama “ absoluta”(Camil Petrescu)/”de idei” (Ibsen) deoarece are un continut grav si un conflict puternic , interior , de idei , declansat in constiinta personajului principal , acesta caracterizandu-se in primul prin atitudine si trairi launtrice intense , actiunea fiind redusa .
  3. Personajul principal al acestei drame este PIETRO GRALLA , personaj ce ilustreaza drama intelectualului ce cauta absolutul in iubire (ca si Stefan Gheorghidiu ) si care intra in conflict cu sine si ceilalti .

4. Modalitati de caracterizare a personajului :

  1. DIRECTE

– portretul lui Gralla realizat de autor in didascalii (scena I , act I ) : fizic – 40-50 ani , inalt , nas puternic , gura mare , nu poarta peruca epocii ; moral – sinceritatea , impulsivitatea , apparent calm si echilibrat , fierbere interioara , gandeste lucid .

– autocaracterizare – vezi reveletia : ‘ Nu tu mai inselat , eu m-am inselat ‘ ( Pietro Gralla descopera faptul ca propriul sistem de valori este incompatibil cu lumea reala si se hotaraste se isi reierarhizeze propriile valori) .

B. INDIRECTE (fapte , gesturi , atitudini , relatiile cu celelalte personaje )

a) dialogul Pietro Gralla –Nicola din prima scena : prezinta drumul parcurs de Pietro Gralla pe treptele scarii sociale pana la statutul de conducator al flotei venetiene (pirat , cavaler al Ordinului de Malta , sclav) .

b) confruntarea directa cu Cellino (Marcello Mariani) , antogonismul sau :

– pe teme strategice – vezi antiteza dintre profesionalismul , devotamentul , spiritul de initiativa si de sacrificare al lui Pietro Gralla si superficialitatea si lipsa de vointa a lui Cellino (ajuns conducator al fregatei Velocita nu prin merite personale , ci pentru ca se tragea dintr-o familie importanta a Venetiei )

– pe tema dragostei – vezi antiteza dintre conceptia absolutista a lui Pietro Gralla , care vede in Alta o monada imediat urmatoare celei divine , si conceptia lui Cellino , sigisbeu care prefera cantitatea calitatii si care devine un simbol al decadentei Venetiei .

c) EVOLUTIA personajului (personaj ROTUND) : intr-o drama de idei personajul se afla la sfarsit intr-o situatie diferita de cea initiala in urma unei revelatii puternice in constiinta , astfel , Pietro Gralla evolueaza de la intelectualul inadaptat de la inceputul piesei la individul insetat de a cunoaste realitatea vietii cu tot ce presupune aceasta .

Viteazul conducător de flotă, ajuns la acest statut prin merite proprii, după parcurgerea mai multot etape, are în faţă nu urmaşul unor străbuni eroi înscrişi în Cartea de aur a Veneţiei, ci „lepădătura” nedemnă de originea nobilă a predecesorilor săi. Dispreţul lui Gralla se manifestă fără menajamente: „răţoi gătit”, „rămăşiţa unui neam ilustru”, „tânăr putred” sunt adresări directe ale superiorului faţă de Cellino.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: